Ein Sommerseminar, kuratiert von Aneta Rostkowska, Nada Rosa Schroer und Julia Haarmann.
In den letzten Jahren gab es eine Vielzahl von Kunstausstellungen zu Pflanzen und Ökologie, begleitet von einer Faszination für indigenes Denken und verschiedene Formen kollektiver Arbeit in Kunstinstitutionen. Gleichzeitig ist eine wachsende Desillusionierung gegenüber der Kunstwelt selbst festzustellen: Zum Beispiel in Bezug auf mangelnde Solidarität, ausbeuterische Arbeitsbedingungen, kurzfristige Finanzierung gepaart mit rückläufiger struktureller Unterstützung, einem oberflächlichen Verständnis von Diversität, starken hierarchischen Strukturen in Kunstinstitutionen, zwanghaftem Self-Branding oder dem Kult um Mobilität und Flexibilität. Das Kunstsystem ist ein perfektes Abbild der neoliberalen Wirtschaft unserer Lebensrealität. Unsere Enttäuschung schlägt sich jedoch oft nicht in konkreten Handlungen nieder – der „neoliberale Kunstrealismus“ (ein Begriff, der von Mark Fishers „kapitalistischem Realismus“ inspiriert ist) durchdringt alles als das Gefühl, dass der Status quo der Kunstwelt der einzig gangbare Weg und eine Alternative dazu nicht vorstellbar ist.
Andererseits macht der sich verschärfende Klimawandel deutlich, dass Wirtschaft und Gesellschaft nicht so weitermachen können wie bisher. Die ökologische Katastrophe, mit der wir jetzt konfrontiert sind, löst einen starken Impuls und das Bedürfnis nach Veränderung aus. Als Antwort darauf wird dieses Seminar ökologisches Denken nutzen, um die Funktionsweise der Kunstwelt und insbesondere verschiedener Kunstinstitutionen zu überdenken. Wir werden die Lehren der Pflanzen und der Permakultur, die meist als Ausstellungsinhalte fungieren, in die Strukturen unserer Arbeit und unserer kuratorischen Praktiken einbringen. Wie kann die Ethik der Permakultur (Earthcare, Peoplecare und Fairshare) eine nachhaltige Transformation von Kunstinstitutionen anstoßen, die über die oberflächliche Anwendung ökologischer Richtlinien hinausgeht? Kann der regenerative Aspekt des permakulturellen Denkens in eine regenerative Philosophie einer Kunstinstitution übertragen werden? Könnte dieses Denken in nachhaltige, gemeinschaftsbasierte Praktiken übersetzt werden, die sich auf emanzipatorische Formen der Zusammenarbeit und der kollektiven Fürsorge für ökologische und soziale Gemeingüter konzentrieren?
Das Seminar umfasste Diskussionen in einem geschlossenen Kreis von Praktiker:innen, Künstler:innen und Kurator:innen sowie öffentliche Veranstaltungen, die online zugänglich sind, sowie auch in Form eines Publikumstages (Samstag, 16. Juli) vor Ort.
Teilnehmende:
Art Residency Research Collective (Pau Catà/ Morag Iles/ Miriam La Rosa/ Patricia Healy McMeans/ Angela Serino), Giulia Bellinetti, Felipe Castelblanco, Viviana Checchia, Culture for Climate (Ewa Chomicka/ Anna Czaban), Madeleine Collie, Clelia Coussonnet , Alfred Decker, T.J. Demos, Marianna Dobkowska, Maja Fowkes & Reuben Fowkes, Yoeri Guépin, Michael Marder, Riya Matthew, Lola Malavasi Lachner, Anna Melnykova, Paloma Nana, Sour Grass (Annalee Davis/ Holly Bynoe), Ela Spalding, Stéphane Verlet Bottéro.
Community cooking von Paula Erstmann.
Lectures / Workshops / Seminars:
Community Brunch
July 17, 12 – 4 pm CET
Michael Marder:
Toward Material Sustainabilities. Perspectival Meditations
July 13, 2 – 3:30 pm CET
In this talk, I consider how the world of vegetation undergirds, makes possible, and, indeed, sustains the thinking and the practices of sustainability. I argue that plants possess intrinsic value, irreducible to the instrumental rationality that often dovetails with discourses of sustainability. The meaning of the intrinsic value of plants lies not so much in what they are in themselves as in what they are for themselves, at the limits of human understanding. I then suggest that this vegetal perspective on the world, which puts into question the anthropocentric idea of truth, may join a cross-species and cross-kingdoms „community of values“ with human environmental practices that would treat other living beings not as objects of concern but as partners in sustainable living.
Sour Grass:
The Grounds We Nurture
July 14, 10 – 11:30 am CET
Sour Grass instigators Holly Bynoe and Annalee Davis will present an overview of their individual and collective practices as artists, curators and activists interrogating aspects of emergent cultural ecologies across the Caribbean space. From a post-colonial perspective, they examine notions of scarcity and orphanhood, presenting models that counter historical violence. Notions of hospitality, care, healing, wellness and community are reflected in their collaborative approaches. This session will open with the serving of three unique teas using plants from the Scottish Highlands and Barbados and close with an invitation to participate in brewing cocoa tea using beans and ingredients from St. Vincent & The Grenadines.
T.J. Demos:
Climate Aesthetics as Class War
July 16, 5 – 6:30 pm CET
As we struggle for a livable world amidst capitalist ruination, it’s impossible to ignore that climate change is class war. While the ruling class profits from fossil capital, working people worldwide suffer the military violence, rising heat, and associated life-destroying socio-environmental impacts. How can we rethink aesthetics and politics on this basis, including artistic institutions and collective practice? To build ecosocialism on a warming planet—as the necessary resolve to racial and colonial capitalism—requires organizing: what does that look like today within a thoroughly neoliberal art system?
recording from „Eco-operations workshop“, July 22, 2022, documenta Institut in collaboration with Universität Kassel and Universität Zürich
Maja and Reuben Fowkes:
The Self-Management of Plants
July 17, 9:30 – 11:30 am CET
Climate shocks are shaking up human-plant relations, dispelling wilful ignorance towards the multi-dimensionality of vegetal life, disrupting the rationale of input-based agriculture and unsettling the ethos of cultivation in order to restore attentiveness to the resilience, unruliness and reparative power of plants. Artistic rapprochements to the vegetal world reveal the otherness, vitality and ingenuity of botanical lifeforms, but also articulate a plant-centric critique of social and economic systems. To what extent can parallels be drawn between grassroots organisational forms based on democratic and egalitarian principles and the self-management of ruderal plants? How might embracing the agency of pioneering plants and letting go of the taxonomic superiority complex of hierarchical kingdoms provide a way forward for art institutions in search of permacultural models?
Yoeri Guépin:
Cooking for microbes. Changing the microbiome of extractive capitalism
July 16, 10 am – 1 pm CET
What goes on in the microcosm of the soil seems to follow an archetypical plot. The soil is populated with a trillion tiny microorganisms, including soil bacteria, which can be roughly divided into three camps: The „good“, the „bad“ and the “opportunists”. Good bacteria develop symbiotic partnerships with plants (the mutualists) or break down pesticides and pollutants and are nutrient repositories (the decomposers). Bad bacteria can cause rot and disease (the pathogens). The rest of the bacteria choose the side that is more powerful at the moment.
As a result of chemical fertilizers and pesticides industrial agriculture under Capitalism has created the ideal conditions for the domination of pathogenic bacteria in agriculture soils, which require more sanitization with pesticides in a downwards spiral of treating one evil with another.
It’s a small step from the transformation of soil under capitalism, to thinking about ourselves and our microbiome which operates according to the same principles. What does regeneration means if we apply the principle of soil to ourselves? How can we regenerate the soil and equally create healthy environments for ourselves and our environment?
In the workshop we will first examine and analyze different soil conditions. The next step is to learn how to use free available materials and improvised technologies to cook a nourishing meal for bacteria that regenerate the soil. Together we’ll build, brew and mix ingredients that create conditions for balanced and biodiverse soil ecosystems.
Das Seminar wurde in Zusammenarbeit mit der CCA Temporary Gallery / Köln (temporarygallery.org) entwickelt. Es ist Teil des Programms CAP (Curating for Advanced Practices) der Stiftung Künstlerdorf Schöppingen. Ziel von CAP ist es, neue Strategien und Strukturen in den Künsten und für künstlerische Praktiken zu entwickeln und deren Umsetzungs- und Produktionsbedingungen auszuhandeln.
Mit freundlicher Unterstützung der Kunststiftung NRW, des Fördervereins Künstlerdorf Schöppingen und dem Internationalen Besucherprogramm des NRW KULTURsekretariats (Wuppertal).